بالا رفتن آمپر آب خودرو، نشانه‌ها و اقدامات لازم برای پایین آوردن آمپر

  • علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟
  • بالا رفتن آمپر آب خودرو چه نشانه‌ها و علائمی دارد؟
  • روش‌ها و راهکارهای حل این مشکل چیست؟
  • دمای مناسب در فصول سرد و گرم چقدر است؟

ممکن است بارها دیده باشید که کاپوت ماشینی را در کنار جاده بالا زده‌اند و بخار بسیاری از آن بیرون می‌زند. علت این حالت این است که آمپر آب خودرو بالا رفته است. بالا رفتن آمپر خودرو موضوع خطرناک و نگران کننده‌ای است که ممکن است صدمات بیشتری را ایجاد نماید. در صورتی که قصد دارید اطلاعات کاملی راجع به آمپر آب خودرو کسب نمایید، تا انتهای این مقاله از وب سایت یکتا یدک با ما همراه باشید.

بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟

موتور خودرو در زمان کار کردن، دمای بسیار زیادی دارد، از این رو برای آنکه موتور ماشین بتواند با شرایط نرمال و دمای مناسب کار کند، در اطراف آن از آب و روعن استفاده می‌شود تا بدین نحو، دمای موتور کاهش یابد. غالبا این اتفاق در فصول گرم می‌افتد اما در فصل زمستان نیز ممکن است شاهد این امر باشیم.

لازم است همواره دمای موتور، سنجیده شود تا در صورت بالا رفتن دما، ترموستات و فن به جهت کاهش دمای خودرو فعال شوند. برای اندازه گیری دمای آب از آمپر ماشین استفاده می‌شود که به گیج الکترونیکی نیز معروف است. در واقع آمپر آب برای اندازه گیری دمای خنک کننده طراحی شده است.

بالا رفتن آمپر آب خودرو

دمای متناسب و نرمال موتور خودرو چقدر است؟

به منظور چک کردن موتور خودرو، می‌توان به هنگام روشن و خاموش شدن فن خودرو، دمای نرمال موتور را چک نمود. فن خودرو را در نظر داشته باشید. در صورت روشن شدن فن، میزان آمپر را در نظر بگیرید و به محض توقف چرخش فن‌ها، آمپر را بررسی کنید. دمای نرمال موتور خودرو، همین محدوده مشخص شده است.

شاید برای شما جالب باشد:  تست خرابی باتری خودرو

لازم به ذکر است که ممکن است در سرپایینی‌ها، عقربه آمپر خودرو، کمی پایین بیاید و یا در سربالایی، عقربه آمپر کمی بالا برود.  به طور کلی بهترین و مناسب‌ترین دما برای فصول گرم بین 87 تا 107 سانتی گراد است و در فصول سرد بین 90 تا 104 سانتی گراد می‌باشد.

اهمیت توجه به آمپر آب

چراغ آمپر آب شبیه دماسنج است و در صورتی که دمای موتور خودرو از حد متناسب آن بالاتر یا پایین‌تر برود، روشن می‌شود. باتوجه به این امر که بالا رفتن دمای بیش از حد خودرو سبب می‌شود تا آسیب بسیاری به ماشین وارد شود، لازم است تا نسبت به رفع مشکل آن اقدام اساسی انجام دهید.

نشانه‌های داغ کردن ماشین

علائمی وجود دارد که نشان دهنده گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می‌گردد و در صورتی که به ان توجه نشود، خسارات بسیاری را ایجاد می‌نماید. به دلیل گرانی لوازم یدکی و در برخی موارد، کمیاب بودنشان، بهتر است به نشانه‌ها توجه بیشتری داشته باشید.

  • بالا رفتن آمپر ماشین
  • دود سفید
  • بوی شیرین
بالا رفتن آمپر آب خودرو

دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو

همانطور که ذکر نمودیم، موتور ماشین در حال حرکت، حرارت بسیار زیادی را تولید می‌کند از این رو در اکثر خودروهای امروزی، از سیستم‌های خنک کننده آب برخوردارند به نحوی که دمای موتور را به درستی تنظیم نمایند. در صورتی که دمای آب، ثابت نباشد و عملکرد بهینه‌ای نداشته باشد، هنگام افزایش دمای آب، خودرو جوش می‌آورد، اجزای داخلی موتور ذوب می‌شود و ممکن است قطعاتی همچون میل لنگ، پیستون، سوپاپ و.. از بین برود و در نتیجه خسارت سنگینی را به بار بیاورد.

خرابی سیستم خنک کننده خودرو

یکی از شایع‌ترین دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو، خرابی سیستم خنک کننده است. در این سیستم خنک کننده، مایعی وجود دارد که مانع انتقال گرما به موتور می‌گردد در نتیجه داخل موتور، خنک می‌شود اما در صورتی که سیستم خنک ککنده دارای مشکل باشد، موتور خنک نمی‌شود و داغ می‌کند.

شاید برای شما جالب باشد:  معرفی 5 بهترین خودرو چینی شاسی بلند

خراب شدن ترموستات

ترموستات قطعه‌ای مهم در خودرو است که به لحاظ دسته بندی، جزو قطعات برقی ماشین محسوب می‌گردد. به دلیل اینکه ترموستات، سیستم خنک کننده را تنظیم می‌کند، بواسطه خرابی ترموستات، احتمال خرابی موتور نیز بالا می‌رود.

خراب شدن پمپ آب

در صورتی که با تعویض ترموستات، همچنان مشکل بالا رفتن آمپر وجود دارد، خراب شدن واتر پمپ دلیل آن می‌تواند باشد. به دلیل اینکه پمپ آب سبب حرکت مایع خنک کننده می‌شود در نتیجه با خرابی آن، جریان خنک کننده با اختلال و خرابی همراه خواهد شد.

وجود هوا در سیستم خنک کننده

در صورت وجود هوا در رادیاتور، گردش صحیح خنک کننده با مشکل همراه می‌شود و آمپر آب ماشین بالا می‌رود. این امر در صورتی اتفاق می‌افتذ که واشر سرسیلندر نتواند گاز سیلندر را خارج نماید.

نشتی واشر سر سیلندر

از جمله دلایل نشتی و مشکل واشر سر سیلندر می‌توان به کم شدن سریع آب، سفت شدن شلنگ‌های رادیاتور، سخت روشن شدن ماشین و.. اشاره نمود.

مواد زائد در رادیاتور

در اثر مرور زمان لوله‌های رادیاتور دچار زنگ زدگی و رسوب می‌گردد. وجود مواد زائد در رادیاتور از جمله اموری است که مانع از آن می‌شود تا مواد خنک کننده به راحتی در سیستم به گردش درآید. در نتیجه توانایی موتور در دفع گرما کاهش می‌یابد. برای رفع این مشکل می‌توانید رادیاتور را با فشار آب ملایم، شست وشو دهید در نتیجه غبارهای سطحی تمیز می‌گردد اما برای شستشوی لوله‌های رادیاتور بهتر است آن را به یک مکانیک حرفه‌ای بسپارید.

این اتفاق غالبا در ماشین‌هایی که رادیاتور خودرو تعویض گردیده و از برندهای بی کیفیت استفاده شده است، پیش می‌آید از این رو همواره توصیه می‌کنیم که برای تامین قطعات خودرو از برندهای نام آشنا و باسابقه خریداری نمایید.  

شاید برای شما جالب باشد:  مقایسه خودرو چینی با ایرانی؛ کدام یک را بخریم؟

معیوب بودن فن رادیاتور

فن رادیاتور، یک قطعه‌ای مهم در سیستم خنک کننده است که هوای خنک را به سمت موتور منتقل می‌کند. خراب شدن این قطعه سبب می‌شود تا نتواند گرما را از بین ببرد در نتیجه سبب جوش آوردن موتور می‌گردد.

بالا رفتن آمپر آب خودرو

چرا به هنگام استفاده از کولر، آمپر آب بالا می‌رود؟

ممکن است هنگامی که کولر خودرو را روشن می‌کنید، امپر آب بالا برود، در صورتی که این امر ادامه یابد سبب می‌شود تا مشکلات و صدماتی برای ماشین ایجاد گردد. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد همچون:

  • خرابی یا سوختن واشر سر سیلندر که لازم است از سالم بودن یا نبودن آن کسب اطمینان نمود.
  • خرابی رادیاتور در صورتی که کثیف شده باشد.
  • خرابی فن که قابل تعویض می‌باشد.

اقدامات لازم به منظور جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب خودرو

  1. لازم است به طور مستمر آب رادیاتور خودرو چک شود.
  2. به نحوه عملکرد رادیاتور توجه شود.
  3. در زمان مناسب آب رادیاتور تعویض گردد.
  4. هواگیری سیستم خنک کننده و پره‌ها انجام گیرد.
  5. کسب اطمینان از پر بودن گاز کولر خودرو
  6. انجام تعمیرات و نگهداری دوره‌ای

چه اقداماتی را باید هنگام بالا رفتن آمپر آب خودرو انجام دهیم؟

  • در ابتدا ماشین را متوقف نموده و کاپوت را بالا می‌زنیم تا دمای موتور پایین بیاید.
  • درب رادیاتور را به هیچ عنوان باز نکنید چرا که به علت بالا بودن دمای آب، سبب پاشیدن آب داغ به صورت می‌گردد و خطر سوختگی وجود دارد.
  • نوع عملکرد فن را چک کنید. می‌توانید کولر را روشن کنید در صورتی که از این طریق نیز، فن روشن نشد، آب روی رادیاتور بریزید.
  • در شرایطی که فن کار می‌کند اما آمپر آب ماشین پایین نیاید، ممکن است آب رادیاتور، کم باشد. در این صورت به منظور خنک شدن موتور، ماشین را خاموش کنید و هر چند ثانیه یک تک استارت بزنید، سپس درب رادیاتور را باز کنید و کمی آب به آن اضافه کنید.

سخن پایانی

دلایل و عوامل بسیاری سبب جوش آوردن و بالا رفتن آمپر آب خودرو می‌گردد. از طریق مطالعه این مطلب از وب سایت یکتا یدک راجع به دلایل و عوامل بالا رفتن آمپر اطلاعاتی کسب نمودید و متوجه شدید که هنگام جوش آوردن چه اقداماتی را لازم است انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *